PONIEDZIAŁEK 29.03

Dzień dobry. Witam serdecznie wszystkie dzieci i rodziców!

 Rozpoczynamy Wielki Tydzień, w którym będziemy przeżywać Triduum Paschalne czyli Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wielką Sobotę aby na końcu radować się Zmartwychwstaniem Pana Jezusa. W ubiegłym tygodniu zapoznałyście się i rozmawiałyście o wydarzeniach tych ważnych dni poprzedzających Święta Wielkanocne. Zachęcam do rozmów na ten temat z Rodzicami. Pozostając w atmosferze oczekiwania na Święta Zmartwychwstania Pańskiego proponuję podane niżej zajęcia.

Poniedziałek – 29.03.

 1. Posłuchajcie wiersza pt. ,,Wielkanoc” Olgi Adamowicz.

Wielkanoc

Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,

Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
WESOŁYCH ŚWIĄT!

 2. Na podstawie treści wiersza oraz własnych doświadczeń spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
  • Co wkładamy do koszyczka według wiersza?
  • Jak nazywamy wielkanocny koszyk wraz z wyposażeniem? (święconką)
  • Co się z nim robi?
  • W jaki sposób możemy złożyć życzenia bliskim, którzy mieszkają daleko?
  • Jaki jest najważniejszy posiłek podczas pierwszego dnia Świąt Wielkanocnych?
  • Co robi się w Poniedziałek Wielkanocny?
  • Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?

 3.  „Pieczemy babkę” – masażyk relaksacyjny – zaproście siostrę, brata, mamę, tatę. Siądźcie w kręgu na dywanie i wszyscy odwróćcie się w prawą stronę tak, by mieć przed sobą plecy innej osoby. Dorosły lub starszy czyta tekst masażyku i pokazuje ruchy, które pozostali odzwierciedlają na plecach osoby przed sobą. Za drugim razem odwracamy się w przeciwną stronę i wykonujemy to samo.

Najpierw trzeba przygotować formę do pieczenia babki. (przesuwamy faliście obiema dłońmi po plecach)
Do tego potrzebujecie wody. 
(koliście poruszamy jedną dłonią)
Usuńcie brud miękką gąbką. 
(zaciskamy dłoń w pięść i masujemy plecy oraz szyję)
Uporczywe miejsca potrzyjcie metalowym zmywakiem. 
(przesuwamy faliście obiema dłońmi po plecach)
Opłuczcie brud wodą. 
(bardzo delikatnie przesuwamy po plecach koniuszkami palców)
Natłuśćcie czystą foremkę. 
(przebieramy po plecach palcami obu dłońmi)
Do miseczki wsypujemy mąkę 
(klepiemy dłonią zwiniętą w „miseczkę”)
I wbijamy dwa jajka, no… może cztery, a może sześć, najlepiej dwanaście. 
(przebieramy po plecach palcami obu dłońmi)
Dodajemy cukier 
(delikatnie szczypiemy)
Dodajemy szczyptę soli, no… może dwie, trzy, proszek do pieczenia. 
(delikatnie szczypiemy)
Ucieramy ciasto
 (wykonujemy koliste ruchy dłonią zaciśniętą w pięść)
Wsypujemy rodzynki 
(szybko muskamy po plecach palcami)
Wylewamy ciasto do formy i wygładzamy łyżką. 
(gładzimy plecy otwartą dłonią)
Buch! do pieca
 (uderzamy lekko dłońmi)
Wyjmujemy i studzimy 
(dmuchamy w szyję)
Kroimy 
(udajemy, że kroimy brzegiem dłoni)
I zjadamy 
/głaszczemy plecy)

4. Zapraszam na gimnastykę – trochę ruchu wszystkim dobrze zrobi!

https://www.youtube.com/watch?v=yPHeSAx9QCc

https://www.youtube.com/watch?v=ufXXXnQ1hiM