Dzień dobry moje Słoneczka i drodzy Rodzice.
Dzisiaj zaczynamy dzień gimnastyką:
„Wiejska gimnastyka smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniami dorosłego.
- „Koniki” – dzieci poruszają się po sali naśladując konie. Podczas zabawy zmieniamy tempo poruszania się oraz wysokość podnoszenie nóg.
- „Wesołe zwierzątka”– dzieci biegają po dywanie. Na hasło dorosłego: królik– skaczą obunóż trzy razy, konik – galopują, owieczki – poruszają się na czworakach. Zabawę prowadzimy 3 razy wypowiadając każde słowo.
- „Koguciki” – nauczycielka rozdaje dzieciom małe piłeczki. Dzieci poruszają je stopą do przodu i do tyłu naśladując grzebanie kogucika w ziemi.
- „Kaczuszki” – dzieci kucają i wkładają między kolana piłeczkę. Spacerują po sali naśladując chodzenie kaczki.
- „Kotki” – dzieci toczą piłki wokół siebie naśladując zabawę kotka piłką.
- „Zwierzęta piją wodę” – dzieci w siadzie skrzyżnym wykonują skłon w kierunku położonej na podłodze piłeczki, aby dotknąć czołem podłogi. Zabawę prowadzimy 5 razy.
- „Karmimy kurki” – dzieci – „kurki” otrzymują słomki do napojów oraz kilka małych papierowych kuleczek – „ziarenek”. Za pomocą słomki starają się przenosić ziarenka z prawej strony na lewą lub odwrotnie.
- „Zwierzęta idą spać” – dzieci kładą się dywanie i odpoczywają słuchając odgłosów wsi nocą.
https://www.youtube.com/watch?v=s_BA59nW6S8&ab – odgłosy wsi nocą.
Posłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego pt. ,,Żyto i chleb”:
Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.
– Spójrz powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki.
– Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb.
Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.” Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty.
– Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku.
– Co jest w tym worku? – zapytał miś.
– Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek. Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złocistych ziarenek.”
Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał: „Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?” Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?” Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.
- Gdzie na spacer poszła Ania z Uszatkiem?
- Co tam widzieli?
- Co w workach wiózł dziadek Walenty?
- Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?
Obejrzyjcie uważnie prezentacje:
https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8
https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI
Opowiedzcie co przedstawiają kolejne ilustracje:
skąd się bierze chleb – historyjka obrazkowa
- Rolnik kosi zboże i zawozi je do młyna.
- Młynarz mieli w młynie zboże na mąkę.
- Mąka jest transportowana do piekarni.
- W piekarni piekarz lub maszyna wyrabia ciasto na chleb i formuje bochenki.
- Bochenki są wypiekane w piecu.
- Pieczywo jest transportowane do piekarni – sklepu.
- W piekarni/sklepie spożywczym kupujemy pieczywo.
Powiedzcie:
– Jak do powstania chleba przyczynia się rolnik?(sieje i kosi- uprawia zboże)
– Jak do powstania chleba przyczynia się młynarz? (mieli ziarna na mąkę)
– Jak do powstania chleba przyczynia się piekarz?
– Kto jeszcze jest potrzebny, aby chleb trafił do naszych domów? (kierowcy, sprzedawca)
Zabawa „Policz wyrazy” (przygotujcie 8 klocków lub patyczków) –dorosły wypowiada zdania na temat pieczywa. Policzcie wyrazy w wypowiadanym przez dorosłego zdaniu i połóżcie tyle patyczków/klocków, ile jest wyrazów.
- Chleb jest bardzo zdrowy.
- Zboże rośnie na polu.
- Kłosy są żółte jak słońce.
- Ziarno mieli się na mąkę.
- Mąka jest transportowana do piekarni.
- Piekarz wyrabia ciasto i formuje bochenki.
- Sprzedawca w piekarni sprzedaje bułeczki, rogaliki i chleb.
Proponuję zabawę w piekarza i wypieki z masy solnej.
Trzy przepisy (do wyboru) na masę solną znajdziecie w filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=-ZPEv5b2kN8
- Formułujemy pieczywo: bułeczki, rogaliki, chleby z masy solnej.
- Zanosimy pieczywo do kuchni do wypieku.
- Wypieczone pieczywo możemy pomalować farbami.
Uczymy się i utrwalamy słowa i śpiew piosenki ,,Miasto i wieś” – z filmiku od 19 min.
https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM
Wczoraj byłem z mamą w kinie
dzisiaj chciałbym pójść do zoo
W mieście miło życie płynie
Bo atrakcji mam tu sto!
Wieś uroków ma bez liku
Kogut budzi mnie co dnia
Kaczka pluska się w strumyku
Muczy krowa, pachnie las
Ref: Życie w mieście jest ciekawe
Wiem to ja , wiecie Wy
Ale ciepłe dni wakacji
Wolę spędzać w pięknej wsi!
Miasto nigdy się nie znudzi
teatr, basen, lodowisko
Dużo ulic, sklepów, ludzi
W mieście mogę robić wszystko!
Na wsi nigdy się nie nudzę,
Lubię skryć się w cieniu drzewa
A gdy z babcią karmię kury
To jej zawsze pięknie śpiewam:
Ref: Życie w mieście jest ciekawe
Wiem to ja , wiecie Wy
Na koniec naszych tygodniowych spotkań zapraszam na gimnastykę dla wytrwałych zuchów:
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
Wesołej zabawy – p. Kasia.