PIĄTEK, 16.04

Dzień dobry moje Słoneczka i drodzy Rodzice.

Dzisiaj zaczynamy dzień gimnastyką:

  „Wiejska gimnastyka smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniami dorosłego.

  1. „Koniki” – dzieci poruszają się po sali naśladując konie. Podczas zabawy zmieniamy tempo poruszania się oraz wysokość podnoszenie nóg.
  2. „Wesołe zwierzątka”– dzieci biegają po dywanie. Na hasło dorosłego: królik– skaczą obunóż trzy razy, konik – galopująowieczki – poruszają się na czworakach. Zabawę prowadzimy 3 razy wypowiadając każde słowo.
  3. „Koguciki” – nauczycielka rozdaje dzieciom małe piłeczki. Dzieci poruszają je stopą do przodu i do tyłu naśladując grzebanie kogucika w ziemi.
  4. „Kaczuszki” – dzieci kucają i wkładają między kolana piłeczkę. Spacerują po sali naśladując chodzenie kaczki.
  5. „Kotki” – dzieci toczą piłki wokół siebie naśladując zabawę kotka piłką.
  6. „Zwierzęta piją wodę” – dzieci w siadzie skrzyżnym wykonują skłon w kierunku położonej na podłodze piłeczki, aby dotknąć czołem podłogi. Zabawę prowadzimy 5 razy.
  7. „Karmimy kurki” – dzieci – „kurki” otrzymują słomki do napojów oraz kilka małych papierowych kuleczek – „ziarenek”. Za pomocą słomki starają się przenosić ziarenka z prawej strony na lewą lub odwrotnie.
  8. „Zwierzęta idą spać” – dzieci kładą się dywanie i odpoczywają słuchając odgłosów wsi nocą.

https://www.youtube.com/watch?v=s_BA59nW6S8&ab  – odgłosy wsi nocą.

 Posłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego pt. ,,Żyto i chleb”:

Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.
– Spójrz powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki.
– Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb.
Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.” Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty.
– Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku.
– Co jest w tym worku? – zapytał miś.
– Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek. Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złocistych ziarenek.”
Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał: „Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?” Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?” Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.

  • Gdzie na spacer poszła Ania z Uszatkiem?
  • Co tam widzieli?
  • Co w workach wiózł dziadek Walenty?
  • Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?

Obejrzyjcie uważnie prezentacje:

 

https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8

https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI

 Opowiedzcie co przedstawiają kolejne ilustracje:

skąd się bierze chleb – historyjka obrazkowa

 

  1. Rolnik kosi zboże i zawozi je do młyna.
  2. Młynarz mieli w młynie zboże na mąkę.
  3. Mąka jest transportowana do piekarni.
  4. W piekarni piekarz lub maszyna wyrabia ciasto na chleb i formuje bochenki.
  5. Bochenki są wypiekane w piecu.
  6. Pieczywo jest transportowane do piekarni – sklepu.
  7. W piekarni/sklepie spożywczym kupujemy pieczywo.

Powiedzcie:

– Jak do powstania chleba przyczynia się rolnik?(sieje i kosi- uprawia zboże)

– Jak do powstania chleba przyczynia się młynarz? (mieli ziarna na mąkę)

– Jak do powstania chleba przyczynia się piekarz?

– Kto jeszcze jest potrzebny, aby chleb trafił do naszych domów? (kierowcy, sprzedawca)

Zabawa „Policz wyrazy” (przygotujcie 8 klocków lub patyczków) –dorosły wypowiada zdania na temat pieczywa. Policzcie wyrazy w wypowiadanym przez dorosłego zdaniu i połóżcie tyle patyczków/klocków, ile jest wyrazów.

  • Chleb jest bardzo zdrowy.
  • Zboże rośnie na polu.
  • Kłosy są żółte jak słońce.
  • Ziarno mieli się na mąkę.
  • Mąka jest transportowana do piekarni.
  • Piekarz wyrabia ciasto i formuje bochenki.
  • Sprzedawca w piekarni sprzedaje bułeczki, rogaliki i chleb.

Proponuję zabawę w piekarza i wypieki z masy solnej.

Trzy przepisy (do wyboru) na masę solną znajdziecie w filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=-ZPEv5b2kN8

  1. Formułujemy pieczywo: bułeczki, rogaliki, chleby z masy solnej.
  2. Zanosimy pieczywo do kuchni do wypieku.
  3. Wypieczone pieczywo możemy pomalować farbami.

Uczymy się  i utrwalamy słowa i śpiew piosenki ,,Miasto i wieś” – z filmiku od 19 min.

https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM

Wczoraj byłem z mamą w kinie
dzisiaj chciałbym pójść do zoo
W mieście miło życie płynie
Bo atrakcji mam tu sto!

Wieś uroków ma bez liku
Kogut budzi mnie co dnia
Kaczka pluska się w strumyku
Muczy krowa, pachnie las

Ref: Życie w mieście jest ciekawe
Wiem to ja , wiecie Wy
Ale ciepłe dni wakacji
Wolę spędzać w pięknej wsi!

Miasto nigdy się nie znudzi
teatr, basen, lodowisko
Dużo ulic, sklepów, ludzi
W mieście mogę robić wszystko!

Na wsi nigdy się nie nudzę,
Lubię skryć się w cieniu drzewa
A gdy z babcią karmię kury
To jej zawsze pięknie śpiewam:

Ref: Życie w mieście jest ciekawe
Wiem to ja , wiecie Wy

Na koniec naszych tygodniowych spotkań zapraszam na gimnastykę dla wytrwałych zuchów:

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

Wesołej zabawy – p. Kasia.