Drodzy Rodzice! Kochane przedszkolaki!

Witajcie!

W zeszłym tygodniu na drodze naszej internetowej wspólnej wędrówki spotykaliśmy się z WIOSNĄ. Jest to szczególna pora roku która uwielbia świętować. Jeśli rozwiążecie zagadkę dowiecie się do jakich świąt chciałam się z Wami w tym tygodniu przygotować:

Gdy te święta nadejdą
wstaniemy wcześnie rano.
Podzielimy się jajeczkiem
bo to będzie…

…oczywiście macie rację… WIELKANOC!

1. Na początek proponuję porozmawiać z dzieckiem na temat tradycji wielkanocnych.

Można to zrobić na podstawie opowiadania Ewy Stadtmuller

Koszyczek wielkanocny

Mama jak co roku w Wielką Sobotę postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetką.

- My go przygotujemy a Ty idź do pani Halinki z parteru – zdecydowała babcia- pochorowała się biedulka i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek.

- Oczywiście – odpowiedziała mama – zapytam czy czegoś jeszcze nie potrzebuje.

Franio z powagą kiwnął głową a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu.

- Od czego zaczniemy układanie? – spytała babcia.

- Od baranka – zdecydował Franio – on jest najważniejszy.

- A dlaczego? – chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła.

- Bo to znak Pana Jezusa – wyjaśnił jej brat – On Zmartwychwstał i dlatego świętujemy.

- Ale pisanki też są ważne, prawda?

- Prawda – kiwnęła głową babcia – jajka to znak życia. Wiecie przecież że z jajek wykluwają się…

- Kurczaczki – odpowiedział szybko Franio.

- Kurczaczki! – olśniło Amelkę- kiedy byliśmy na placu tatuś kupił dwa dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć?

- Oczywiście! – odpowiedziała babcia.

- Mama mówiła żebyśmy nie zapomnieli o chlebie – przypomniał sobie Franio.

- Oby nam go nigdy nie zabrakło – kiwnęła głową babcia.

- Co jeszcze włożymy? Kiełbasę? – Amelka wciągnęła powietrze noskiem bo świeżo uwędzona swojska pachniała w całej kuchni.

- Smakowite wędzonki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu – wyjaśniła babcia.

- Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem – poinformował dla porządku Franio – chociaż ja to go specjalnie nie lubię.

- Kiedy tata go tarł tośmy wszyscy płakali – westchnęła babcia – zupełnie jak w życiu, raz jest uśmiech a raz łzy. Dlatego chrzan jest znakiem, że Pan Jezus jest z nami we wszystkich wydarzeniach naszego życia. Tych radosnych i tych smutnych.

- A sól też jest potrzebna? – zapytała Amelka patrząc na solniczkę, którą mama przygotowała obok miseczki z chrzanem.

- Potrzebna i to jeszcze jak! – odpowiedziała babcia – pamiętacie jak smakowały ziemniaki, których kilka dni temu zapomniałam posolić?

- Były okropne – skrzywiły się dzieci.

- Najciekawsze jest to że mała szczypta soli wystarczy aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby ich było niewielu, potrafią zmienić świat na lepszy.

- A i jeszcze to – powiedziała babcia i zniknęła w kuchni a po chwili wróciła z malutką babeczką – to znak zdolności i umiejętności człowieka.

- Wygląda pysznie – rozmarzyła się Amelka.

- Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami – przypomniało się Amelce.

- To bukszpan – uśmiechnęła się babcia – znak przyrody budzącej się wiosną do życia. Jeśli go dodamy będzie nie tylko smacznie ale i pięknie.

Na koniec proponuję zadać dziecku kilka pytań na temat opowiadania np.:

Co przygotowała mama Amelki i Franka?
Jakie przedmioty włożyły do koszyczka dzieci?
Czym go ozdobiły?
Dlaczego do koszyczka wkłada się takie przedmioty?

 

Można też wykorzystać obrazki Wielkanoc-obrazki

 

(Pierwsza propozycja miała na celu rozwijanie u dzieci umiejętności skupienia uwagi i wypowiadania się na podany temat. Ważne aby dzieci wypowiadały się całym zdaniem)

2. A teraz czas na relaks i coś dla miłośników rysowania. A jeśli ktoś ma Karty pracy to str. 65, 66, 67.

https://www.youtube.com/watch?v=rPY-saDUps4

https://www.youtube.com/watch?v=Okrk1146_8E

KOCHANE PRZEDSZKOLAKI jeśli przygotujecie takie lub podobne pisanki to wytnijcie je i zatrzymajcie na kolejne dni naszych spotkań (dobrze będzie mieć 10 różnych jajeczek, ale przypominam, że zabawy są dla chętnych)

(Druga propozycja rozwijała sprawność manualną potrzebną do nauki pisania i kreatywność)

3. A może by zrobić listę co już w domu jest a czego jeszcze do koszyczka brakuje?

Zachęcam więc do następującej zabawy językowej.
Rodzic mówi takie lub podobne zdanie: Do koszyczka wielkanocnego jest już …(i dzieląc na sylaby w przypadku 5 –latków i głoski dla 6 – Latków i chętnych 5 - latków) wypowiada nazwy kilku produktów a dziecko odgaduje o co chodziło i podaje nazwę całym wyrazem.
Rodzic: ba-ra-nek (5 – latki) b- a –r- a- n -e –k (6 – latki)
Dziecko: baranek
Itd.
Rodzic: Brakuje nam jeszcze… so-li lub s-o-l-i
Dziecko: soli

Następnie można odwrócić role. Dziecko dokonuje podziału wyrazów a rodzic podaje pełną nazwę.
Podczas tej zabawy dziecko może mieć przed oczyma obrazki z załącznika 1 (nie trzeba drukować, wystarczy otworzyć i zerkać na pulpit komputera)

(Trzecia propozycja to ćwiczenie rozwijające umiejętność analizy i syntezy sylabowej i głoskowej bardzo potrzebnej do nauki czytania)

4. Dla utrwalenia naszych dzisiejszych zmagań nad rozwojem wiedzy i umiejętności, ale mam również nadzieję, że i rozrywki proponuję posłuchać piosenki i w ciągu tygodnia nauczyć się jej śpiewać.

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Pisanki kraszanki skarby wielkanocne

Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne…

Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
Wielkanocni goście czasu nie tracili 
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne…

(Piosenki rozwijają pamięć i kształtują poczucie rytmu)

A MOŻE KTOŚ Z WAS KOCHANE PRZEDSZKOLAKI WYMYŚLI DO NIEJ TANIEC A PO POWROCIE DO PRZEDSZKOLA RAZEM JĄ ZAŚPIEWAMY I ZATAŃCZYMY.

NA DZIŚ TO WSZYSTKO CO DLA WAS PRZYGOTOWAŁAM. BIEGNIJCIE DO ZABAWY WEDŁUG WŁASNYCH POMYSŁÓW. I DO SPOTKANIA JUTRO. POZDRAWIAM DZIECI I RODZICÓW.

p. Monika

Logowanie

Więcej o nas

Zgromadzenie Sióstr Służebniczek przyjęło duchowość maryjną, jako swój styl realizacji chrześcijaństwa.

W życiu Założyciela bł. Edmunda Bojanowskiego Maryja zawsze zajmowała szczególne miejsce.

Maryi poświęcił założone Zgromadzenie. Hasło: «Oto ja służebnica Pańska...» wyraźnie wskazuje na wyróżniającą Służebniczki wartość, jaką jest służba.

"Jako Służebniczki Najświętszej Maryi Panny uczymy się tak jak Ona przez kontemplację tajemnic Chrystusa i Jego życia, każdego dnia odpowiadać na wezwanie Boże do współpracy w dziele zbawienia, śpiesząc z posługą do ludzi...".

Służba to racja, dla której Zgromadzenie istnieje i przez którą kształtuje swoją duchowość, jest ona wyrazem osobiście zaakceptowanej i przeżywanej służby najpierw przez samego Założyciela, a następnie - konsekwentnie - wszystkich sióstr.

W służbie całe Zgromadzenie oraz każda poszczególna siostra dostrzega swą osobistą wartość. Właśnie ta wartość przyczyniła się do wykształtowania takiej formy życia społecznego, jakim jest Zgromadzenie Sióstr Służebniczek.

Troszczymy się o przyszłość Twojego dziecka