Dzień 4- Dbamy o przyrodę

Wszyscy są, witam Was zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa, trzy.

 

  • Zaczynamy od piosenki, którą poznaliśmy we wtorek, nauczcie się jej. https://www.youtube.com/watch?v=jm8RPfJ4D4s
  • Wyobraźcie sobie szary świat, zasnuty dymem i spalinami.
  • Czy przyjemnie w takim świecie żyć? Chyba nie.

Dzisiaj zastanowimy się skąd pojawia się dym.

Pomyślcie – Skąd wydobywa się dym?

Pomoże wam poniższa ilustracja.

dymy

A teraz pomyślcie:

- Co dzieje się z dymem po wyjściu z komina, z rury wydechowej?

- Czy dym ma zapach?

- Czy dobrze nam się oddycha zadymionym powietrzem?

- Czy przez dym dobrze widzimy?

- Co dzieje się z naszymi oczami, kiedy dostaje się do nich dym?

- Czy zadymione powietrze jest dobre dla naszego zdrowia?

 

  • Posłuchajcie opowiadania pt. „Chory domek”

       W pewnym mieście stał sobie mały, zielony domek z czerwonym kominem. Pewnego dnia stało się coś dziwnego… Mieszkańcy domku rozpalili w dużym węglowym piecu rzeczy, które wpadły im w ręce, a były to śmieci, gumowe stare zabawki… Z komina zaczął unosić się czarny, duszący dym, który natychmiast rozprzestrzenił się wokół domu i okolicy. I tak było codziennie aż do momentu, kiedy duży piec zachorował. Zaczął się dusić i kaszleć, a piękny, czerwony komin nie mógł oddychać… Wezwano doktora, który sprawdził i bardzo dokładnie przebadał piec. Ogromnie się zmartwił, gdy zobaczył, czym mieszkańcy zielonego domku w nim palili. Wystawił receptę na natychmiastowe wyczyszczenie pieca i zakaz spalania śmieci, a w kominie założenie filtra. Po jakimś czasie piec był całkowicie zdrowy, a w okolicy z daleka było widać piękny, zielony domek z czerwonym kominem, nad którym świeciło słońce i nad którym unosił się biały dym.

 

- A wiecie co to jest SMOG?- Posłuchajcie wierszyka:

 

To jest wierszyk o zjawisku, co trującym zwie się smogiem.

Możesz spotkać go w swym mieście, koło domu, tuż za rogiem.

SMOG pojawia się, gdy palisz w piecu każdy rodzaj śmieci.

Spalinami od pojazdów trujesz swoje, małe dzieci!

HEJ, CZŁOWIEKU! BĄDŹ ROZSĄDNY!

Więcej chadzaj na spacery, nie pal w piecu byle czego,

Wsiadaj częściej na rowery. Gdy wysłuchasz mnie, małego,

To zrozumiesz to i owo. Matkę Ziemię i jej dzieci, która woła,

Żyjcie zdrowo!

 

- Nazwa „smog” – pochodzi od dwóch angielskich słów „smoke” – dym, „fog” – mgła. Smog jest to unosząca się chmura zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Najczęściej zaobserwować można ją na obszarach dużych miast lub ośrodkach przemysłowych. Smog tworzy się przez zanieczyszczenia takie jak pyły, gazy pochodzące z zakładów przemysłowych, spaliny samochodowe. Tworzenie się smogu wiąże się ściśle z bezwietrzną pogodą oraz dużą wilgotnością powietrza.

- Skuteczną ochroną przeciw wdychaniu znacznej części zanieczyszczeń jest stosowanie specjalnych maseczek przeciwpyłowych, unikanie wychodzenia z domu w czasie smogu, wycieczki do miejsc gdzie jest czyste powietrze. Każdy z nas powinien dbać o czyste powietrze, ponieważ dzięki temu będziemy zdrowi.

 

  • Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?

Dzieci wąchają zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., oceniają, czy dany zapach jest przyjemny, czy im się podoba.

  • Zabawa Wiosenny deszcz geometryczny.

Małe figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru, po jednej dużej figurze geometrycznej: koło, trójkąt, kwadrat, pojemnik. Rodzic rozrzuca nad głową dziecka figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru. Potem unosi wybraną, dużą figurę . Dziecko ma za zadanie poszukać takiej figury wśród rozrzuconych- jeśli wie podać jej nazwę. Powtarzamy zabawę z inną figurą geometryczną. Na koniec dziecko zbiera geometryczne krople do pojemnika (jednej kałuży).

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski ś. Potrzebne będzie lusterko dla dziecka- będzie ono kontrolować w lusterku pracę języka. Głoska ś jest głoską środkowojęzykową, powstaje przez uniesienie środkowej części języka ku górze. Przy wymawianiu głoski ś zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „ Dbamy o przyrodę.”

Kochane dzieci- teraz ważne zadanie- będziecie powtarzać słowa:

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Gotowi? To zaczynamy!

 

W parku kwitną na rabatkach kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek, stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo, obserwując dzieci,

     Jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Jeżyk z liści się wygrzebał, pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

A w ogrodzie, obok parku, słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko, jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

  • A teraz nadszedł czas na poruszanie się

https://www.youtube.com/watch?v=uYkvDRRrtnM&feature=youtu.be

 

  • Praca plastyczna Papierowe ślimaczki.
  • Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy.

Potnijcie papier na paski (4-latki) lub wydrzyjcie paski (3-latki). Sklejcie je ze sobą i nawińcie na kredkę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przyklejcie czułki z papieru i dorysowujcie na nich oczy.

                                                           To już wszystko na dziś- do jutra!

Logowanie

Więcej o nas

Zgromadzenie Sióstr Służebniczek przyjęło duchowość maryjną, jako swój styl realizacji chrześcijaństwa.

W życiu Założyciela bł. Edmunda Bojanowskiego Maryja zawsze zajmowała szczególne miejsce.

Maryi poświęcił założone Zgromadzenie. Hasło: «Oto ja służebnica Pańska...» wyraźnie wskazuje na wyróżniającą Służebniczki wartość, jaką jest służba.

"Jako Służebniczki Najświętszej Maryi Panny uczymy się tak jak Ona przez kontemplację tajemnic Chrystusa i Jego życia, każdego dnia odpowiadać na wezwanie Boże do współpracy w dziele zbawienia, śpiesząc z posługą do ludzi...".

Służba to racja, dla której Zgromadzenie istnieje i przez którą kształtuje swoją duchowość, jest ona wyrazem osobiście zaakceptowanej i przeżywanej służby najpierw przez samego Założyciela, a następnie - konsekwentnie - wszystkich sióstr.

W służbie całe Zgromadzenie oraz każda poszczególna siostra dostrzega swą osobistą wartość. Właśnie ta wartość przyczyniła się do wykształtowania takiej formy życia społecznego, jakim jest Zgromadzenie Sióstr Służebniczek.

Troszczymy się o przyszłość Twojego dziecka